OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Konrad Synoradzki jest ekspertem w dziedzinie User Experience, Product Design & Strategy. Na co dzień pracuje jako UX Team Leader w Allegro, jednej z największych platform sprzedażowych w Europie. Zajmuje się zarządzaniem grupą utalentowanych i kreatywnych ludzi,  pracuje przy platformie mobilnej Allegro. Sam określa siebie jako wielkiego fana testów A/B.

Zapraszamy do lektury wywiadu, który przeprowadziła Ewelina Wołoszyn oraz Anna Szwiec.

 

EW: Cześć Konrad! Bardzo nam miło, że zgodziłeś się znaleźć czas na wywiad. Na początek chcę zapytać o to, od czego zacząć przygodę z UX?

KS: Swoją przygodę należy zacząć od książek, najpierw solidne podstawy (wszystkie książki Normana, nie zdziwcie się, niektóre mają naście lat!). Następy krok – dużo praktyki, najlepiej w szybko rozwijających się firmach, takich jak startupy. I koniecznie mentor, czyli doświadczona osoba, która co jakiś czas wytrąci Cię ze strefy komfortu.

AS:Jak zmienia się branża UX?

KS: Świetne pytanie! Od paru lat obserwuję przejście z projektowania “usability”, czyli układu i wyglądu poszczególnych stron do „user experience”, czyli projektowania całych procesów. Najciekawsze, co dzieje się teraz, to projektowanie całych usług oraz produktów na wszystkich punktach styku (offline, online, mobile). Największym wyzwaniem w przyszłości będzie mnogość różnych interfejsów oraz urządzeń, z którymi ma do czynienia użytkownik.

EW: Skąd czerpiesz inspiracje?

KS: Najbardziej oczywiste to konkurencja oraz Pinterest, Dribble i inne serwisy tego typu. Tak robi większość projektantów. Polecam jeszcze jedną, często niedocenianą, rzecz: wystawienie się na różnorodność, czyli szukanie inspiracji w innych branżach (np. medycyna, motoryzacja) i dużo podróżowania. Im więcej różnorodności, tym lepiej.

AS: O czym warto pamiętać w temacie UX?

KS: O tym, jaki problem użytkownika chcemy rozwiązać. Narzędzia i nazwy stanowisk są naprawdę drugorzędne.

EW: Jakie działania pomagają w tym, aby rozwinąć się w branży UX? 

KS: Kiedy już masz opanowane podstawy, to popróbuj wszystkiego: grafiki, researchu, programowania, a przede wszystkim zarządzania i budowania produktu. Taka szeroka wiedza pozwoli Ci zrozumieć cały ekosystem, w którym się poruszasz.