Częścią naszej społeczności są również startuperki i startupowcy. Dlatego eksplorujemy dzisiaj świat startupowy nieco głębiej i  rozmawiamy z Paulą Mazurek i Oskarem Grzegorczykiem, co-founderami Bitspiration Booster.

Cześć, dziękujemy, że znaleźliście czas na to, aby odpowiedzieć na kilka pytań. Czym jest Bitspiration Booster?

Cześć, cała przyjemność po naszej stronie :) Bitspiration Booster to akcelerator dla startupów. Z uczestnikami programu pracujemy przez 3 intensywne miesiące nad wzmocnieniem firmy, żeby była jak najlepiej przygotowana do skalowania swojego produktu czy usługi. Razem ustalamy, co możemy zrobić w okresie akceleracji i angażujemy wybranych mentorów, którzy wraz z founderami realizują zadania w obszarach uznanych za priorytet. W każdy startup inwestujemy w zamian za mikroudziały, dzięki czemu nasze relacje są czytelne i zdrowe. Zależy nam na sukcesie naszych startupów, bo to też nasze sukcesy.

Selekcją projektów, programem mentoringowym i wsparciem w kontaktach z inwestorami zajmuje się u nas unikalny zespół, w którym jest m.in. Wojtek Burkot i Andrzej Targosz. To ludzie z doświadczeniem w pracy w dużych korporacjach, firmach technologicznych (Google, Allegro, Motorola), ale też w prowadzeniu własnych startupów i inwestowaniu w inne.

Łączymy wiedzę z różnych środowisk, by maksymalnie wykorzystać potencjał technologiczny i know-how dużych międzynarodowych firm, których w samym Krakowie jest już ponad 160, oraz przełomowych pomysłów startupów. Jedni i drudzy potrzebują wsparcia, żeby do siebie dotrzeć. Bitspiration Booster pomaga właśnie w tym.

 

Startupy powstają w każdej dziedzinie naszego życia. Czy są branże, które preferujecie? Jakich startupów szukacie?

Interesują nas projekty technologiczne na różnych etapach rozwoju, z wielu branż. Są jednak takie, które rozumiemy lepiej i które szczególnie lubimy :) AI, IoT, machine learning, crypto-currencies czy takie obszary jak bio-, med- albo fin-tech, to nasze podwórko.

Decydując o przyjęciu do programu stawiamy też warunek, aby startup opracowywał rozwiązania dla realnych problemów. Przy czym nie musi od razu zmieniać całego świata na lepsze :) Ale oczekujemy, że projekty które do nas trafią, będą robić rzeczy istotne oraz – co równie ważne – skalowalne, do zastosowania na całym świecie.

 

Widzieliście już wiele projektów. Czy możecie powiedzieć co jest dla Was najważniejsze w startupie?

Nie ma jednej rzeczy, która wyczerpuje temat :) Oprócz realnych problemów, którymi się zajmują i skali, którą mogą osiągnąć, jak zawsze istotni są ludzie. A dokładniej founderzy, czyli te 2-3 osoby, którym zależy najbardziej. Co jest ważne? Zapał, wiedza specjalistyczna, gotowość do ciągłego uczenia się.

Na pewno też to jak opowiadasz o swoim pomyśle, jak dobrze rozumiesz co chcesz zrobić, ma ogromne znaczenie. Przygotuj swoją aplikację, odrób zadanie domowe i dopilnuj detali. Nikt za ciebie tej roboty nie odwali. A łatwo stracić szansę przy pierwszym kontakcie.

 

Jakie błędy są najczęściej popełniane przez startupowy zespół?

Dużo i wszystkie jakie możesz sobie wyobrazić :) Mamy doświadczenia w pracy ze startupami, w które zainwestowaliśmy i z którymi pracowaliśmy jako mentorzy. Powiedzmy tak – to fascynujące, w jaki sposób podejmują decyzje i jak potrafią być zdeterminowani, żeby iść swoją drogą. Nawet jeśli to oznacza masę błędów, których można by uniknąć. Takie błędy to m.in. łapanie wielu srok za ogon, brak MVP, brak podejścia iteracyjnego, brak elastyczności CEO etc. Dużą rolę gra tu osobowość founderów, która może podpowiadać, że medialny szum wokół startupu oznacza jego sukces i że na tym warto się skupić. To jednak za mało. Reality check – to hasło, które bardzo lubimy :)

Z drugiej strony – samodzielność to towar deficytowy. Często zdarza się, że founderzy są wpatrzeni w mentorów i uzależniają ścieżkę rozwoju firmy od ich opinii. To nie jest dobry kierunek. Mentoring to rozmowa i wspólne dochodzenie do wniosków. Koniec końców, to founderzy muszą wziąć odpowiedzialność za decyzje i wprowadzać je w życie. Uważne słuchanie rad to jedno. Kierowanie firmą – drugie.

 

Jeżeli mam pomysł i chcę przedstawić go Wam, jak mam się do Was zgłosić? Jak najlepiej przygotować się do rozmowy z Wami? 

Rozmowa to drugi etap. Najpierw zapraszamy do aplikowania przez stronę www.booster.bitspiration.com – gdzie można nam przesłać pitch deck (krótką prezentację), link do video i kilka podstawowych informacji o startupie. Na tej podstawie decydujemy czy spotkamy się na rozmowie. Już na tym etapie aplikujący popełniają sporo niepotrzebnych błędów. Jak choćby brak maila do osoby kontaktowej.

Jeżeli uznamy, że warto się spotkać, napiszemy czego oczekujemy i jak warto się przygotować. Nam też zależy, żeby jak najlepiej poznać zespół i zrozumieć produkt. Nie bawimy się w wieloetapową rekrutację i stopniowanie napięcia. Dajemy szybki i bezpośredni feedback. Także wtedy, gdy nie decydujemy się na dalszą współpracę.

 

Kiedy jest odpowiedni moment dla startupu, aby się z Wami kontaktował? 

Wtedy kiedy jest gotowy :) Zupełnie poważnie – nie ma jednego momentu. Tak samo jak nie ma rodzaju projektów, które wejdą do programu. Idealnie gdy startup ma już działający prototyp czy usługę, z której korzystają pierwsi klienci, bo wtedy możemy mówić o akceleracji, czyli przyspieszaniu rozwoju. Na wcześniejszym etapie, kiedy pomysły dopiero się krystalizują, warto zwrócić się do inkubatora. Ale nie ma tu jednej reguły.

Każdy founder, który czuje że jest gotowy rozmawiać z nami, powinien próbować. Chętnie wyjdziemy z pudełka „akcelerator” i razem poszukamy sposobu na wsparcie dobrych pomysłów. Jeśli przekonasz nas, że warto.

Paula Mazurek – paula@bitspirationbooster.com

Oskar Grzegorczyk – oskar@bitspirationbooster.com

plakat-booster-small