Studia Kraków, 21.03.2017
Czym jest ADA? – Natalia Świrska i Kamil Nicieja są dzisiaj z nami :)
Przeprowadzasz się z Gdańska do Warszawy? Wiesz, gdzie będziesz pracować lub studiować? Potrzebujesz terenów zielonych i dobrej komunikacji miejskiej? Ada bez problemu znajdzie miejsce, które jest idealne dla Ciebie tak, abyś mógł cieszyć się z życia.
Natalia: Nasze początki są raczej burzliwe. Dysponujący doświadczeniem ze startupami Kamil chciał założyć coś swojego. Miał nawet pierwsze pomysły. Szukał do zespołu kogoś, kto zająłby się sprzedażą i marketingiem, ponieważ sam ma umiejętności techniczne oraz produktowe. Z Kamilem znamy się od liceum i zwrócił się do mnie z pytaniem, czy znam kogoś dobrego w sprzedaży. Opowiedział mi także o swoim pomyśle. Ja planowałam w tym czasie pojechać na wolontariat do Afryki, ale zarażona jego pasją odłożyłam wyjazd na później. Doświadczenie miałam — wystarczyło się tylko zabrać do pracy.
Kamil: Z Ady (www.adaonline.pl) skorzystało już ponad 5000 osób, którzy znaleźli mieszkanie dzięki naszemu rozwiązaniu. Projekt działa w 4 miastach: we Wrocławiu, Warszawie, Poznaniu i Krakowie. Mamy 40% średni miesięczny wzrost użytkowników, co zaowocowało przyznaniem nam grantu od Microsoftu. Przyznali nam 120 000 dolarów na używanie ich platformy do sztucznej inteligencji w chmurze. To pomogło nam rozwinąć naszą platformę analityczną. Ludzie wymienili z Adą już około 150 000 wiadomości, dzięki czemu nasze algorytmy mogą się uczyć coraz szybciej. Do analizowania mieszkań wykonaliśmy już prawie 1.5 mln zadań w tle, których użytkownicy nie widzą. Dzięki temu Ada wysłała ludziom 50 000 ogłoszeń. W tym momencie pracujemy nad pozyskaniem finansowania zewnętrznego do projektu.
Kamil: Obecnie nasz produkt jest skierowany przede wszystkim do najemców. Długoterminowo chcielibyśmy mieć aplikację, która pomaga w najmie mieszkania zarówno ich właścicielom, jak i tym, którzy chcą się do nich wprowadzić. Jednym z naszych długofalowych celów jest także rozwój procesów, które pozwoliłby nam skalowalnie wprowadzać Adę do nowych miast poza Polską. Musimy jeszcze dopracować kilka aspektów, ale technologicznie jesteśmy już do tego gotowi.
Ewelina: Z jakim największym wyzwaniem spotkaliście się do tej pory?
Ewelina:Jak można zgłębiać wiedzę na temat sztucznej inteligencji?
Kamil: Ekosystem zagadnień związanych z szeroko pojętą sztuczną inteligencją rozwija się w fenomenalnym tempie. Jeszcze do niedawna jedynym rzetelnym źródłem wiedzy była akademia. Sytuacja zmienia się jednak bardzo szybko. Crunchbase, czyli największa na świecie lista startupów z finansowaniem VC, ma dziś w swoich szeregach około 1200 startupów, które zajmują się sztuczną inteligencją. Te startupy często dzielą się wiedzą, którą zdobyły w trakcie budowania swoich produktów — czy to w formie content marketingu czy wypuszczanych na wolnych licencjach bibliotek open source. Giganci tacy jak Google, Microsoft, Apple, Amazon czy Facebook nie ustępują pola i sami publikują zasoby, które pozwalają szybciej wystartować nowym projektom w dziedzinie sztucznej inteligencji. Potrzebę zauważyli również wydawcy książek technologicznych. Wystarczy przejrzeć ofertę najpopularniejszych wydawnictw. Na ich listach bestsellerów zawsze znajduje się po kilka tytułów związanych z AI — przede wszystkim z tematem machine learning.
Ewelina: Bazując na zdobytym doświadczeniu, jakich rad możecie udzielić innym?