Artykuły, 21.10.2019

Relacja z UX Poland w Warszawie

10 października szara jesień za oknem, powieka ledwo się unosi. Biorę kawę i lecę na konferencję UX Poland. Dojeżdżam na miejsce wchodzę, a tam podekscytowanie unosi się w sali kina Wisła. Zaczynają się wykłady. Obecny rok jest inny niż pozostałe, bo minęło już 10 lat i zaświecą na nim w większości gwiazdy z rodzimego świata UX.

“Gdzie ja chcę z tym wszystkim pójść?” pyta Agnieszka Szóstek opowiadając o szaleństwie projektów i dostrzeganej ich homogeniczności. Skupianie się wyłącznie na celu i czasie wykonania powoduje spadek jakości mówiły Magda Kochanowska i Weronika Rochacka Gagliardi opowiadając o zwinnym designie. Jadąc rozpędzonym pociągiem tracimy wiele rzeczy takich jak odpowiedź na pytania: po co ten projekt?, długoterminową perspektywę i holistyczne podejście. Głębokie zanurzenie wiąże się z dobrym przygotowaniem, tak jak w nurkowaniu trzeba przygotować sprzęt i nastawić się mentalnie.

Pojawiło się wiele case studies, success i fail stories. Piotr Słownik z Higo przedstawia case prototypu urządzenia medycznego pozwalającego na przeprowadzenie badania dziecka ze zdalną konsultacją lekarską. Anna Tylikowska mówi, dlaczego tone of voice jest tak ważny. Podaje przepis na to jak poprowadzić warsztaty i wspólnie z pracownikami działów poszukać stylu marki. Igor Farafonow przytacza historię budowy od początku procesów i kompetencji digitalowych na różnych rynkach firm sportowych poprzez wprowadzenie sklepu ecommerce. Lucyna Dziewa wraz z Łukaszem Wakuła wspominają o cyfrowej transformacji w śnieżce przytaczając słowa Sama Waltona,“jest tylko jeden szef – klient. To on może zwolnić każdego….”.

Kolejno słyszę od Piotra Króla, że czeka nas wielu interesariuszy, odmawianie, samotność i frustracja, jak również świetna przygoda, styczność z produktem od początku do końca, gdy zostanę product ownerem. Natomiast Jakub Kulesza informuje o bogactwie informacji, które tworzy ubóstwo uwagi. Mówi o tym, że konsumujemy emocje, a nie produkt. Uwagi użytkownika, której możemy zagrabić jest coraz mniej. Stefan Markiewicz pokazuje możliwości alexy wspomina o wymaganiach, które przed nami stawia, czyli multimodalnym środowisku, gdzie musimy połączyć graficzny interfejs wraz z mowę i kontekstem użytkownika. Zadaj pytanie poszczególnym członkom zespołu o trzy elementy, które ich uformowały i spowodowały, że są tym kim są radzi Michał Kokociński. Podkreśla rolę komunikacji, umiejętność dawania feedbacku i ewaluacji, są to bowiem niektóre z przypraw kształtujących  smak zespołu.

Kluczowy temat, który wybrzmiewa skupia się wokół pytania “co dalej z UX designem”? Obawy były o sztuczną inteligencję, zdolną do stworzenia projektu makiety, czy też tańszych pracowników z Indii. Sztuczna inteligencja chociaż wchodzi w coraz więcej sfer naszego życia takich jak polecanie nam rozrywki, czy żywności, na długo jeszcze pozostanie bezuczuciowym algorytmem. Warto jednak pochylić się nad regulacją i normami pędzącej technologii radził Kordian Klecha. W niepowołanych rękach może spowodować, że podmiot zbierający dane dowie się poufnych informacji na nasz temat. Algorytm zaimplementowany w autonomicznych samochodach poruszonych przez Monikę Mikowską również budzi wiele kontrowersji. Podejmuje decyzje typu kto zginie kiedy niespodziewana osoba pojawi się na drodze. Czy osoba, która jedzie w samochodzie, czy osoba, która pojawiła się na jezdni? 

Podsumowując konferencja zakończyła się dużą dawką emocji i wrażeń. Pojawiło się wiele case studies, przepisów, pytań. Przede wszystkim dalej wybrzmiewa we mnie pytanie co dalej z UX designem? Jak wy myślicie?

Autor: Agnieszka Wypich

UX Poland

Buduj z nami społeczność IT i bądź na bieżąco!

Raz na dwa tygodnie wyślemy Ci newsletter informujący o interesujących programach, naszych wydarzeniach, projektach i rekomendacjach. Łap dostęp do wiedzy nim będzie dostępna dla całej reszty świata :)

Zapisz mnie do newslettera